Tuesday, September 27, 2011

DARTITIS - Penyakit Darters

Pernah dengar "dartitis"? Istilah dartitis dari internet, google translate:

'Dartitis' adalah nama yang diberikan untuk menggambarkan keadaan umum yang mempengaruhi kebolehan membaling oleh pemain dart. Dalam kebanyakan kes pemain kehilangan kawalan dart yang mereka membuang dan dalam kes-kes yang lebih teruk pemain tidak mampu untuk melepaskan dart itu. Belakang tarik lengan melontar boleh mengunci sebagai kadang-kadang tangan. Ia telah digambarkan sebagai satu bentuk 'Yips' bahawa pemain golf boleh menderita akibat. (darts501)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Dartitis (disebut dart-mata-parliament) adalah satu keadaan yang boleh menjejaskan pemain dart, dan banyak merosakkan prestasi dan keputusan mereka. Ia boleh dibandingkan dengan 'yips', ungkapan yang digunakan untuk menggambarkan kehilangan jelas kemahiran motor halus tanpa apa-apa penjelasan. Istilah ini digunakan dalam rujukan kepada pemain yang bergelut dengan beberapa masalah psikologi dengan teknik dan / atau pelepasan dart mereka.

Kes yang paling terkenal dartitis datang pada tahun 1986, apabila lima kali Juara Dunia, Eric Bristow mendedahkan beliau mempunyai masalah dengan balingan dart beliauBristow berjaya untuk membuat pemulihan sebahagian dari syarat, dan juga berjaya mendapatkan semula kedudukan nombor satu dalam ranking dunia. Pada tahun 2009, bekas lain World Champion Richie Burnett dilaporkan telah mengalami masalah dartitis. Ini adalah ketara di UK Terbuka 2009 semasa kekalahan pusingan pertama kepada Alex Roy.

Satu lagi kes yang ketara adalah yang Mark Walsh. Walsh mula menderita dari dartitis pada tahun 2007 dan tergelincir daripada 32 teratas hasilnya. Walsh bagaimanapun kembali ke bentuk pada tahun 2008 dan pada tahun 2009, beliau memenangi empat acara PDC Tour Pro. (wikipedia).



Ni google translate aaa, brader pun bukan pandai bahasa omputeh ni.


Brader pernah kena, nak menangis rasanya. Bila baling dart aje, terlekat kat tangan, bila release darts tak pergi ke atas tapi jatuh bawah board.  Sapa penah kena sure tahu la apa rasanya. Ada yang nak berenti main dart pun ada. Nak menangis pun ada.


Dengar cerita Phil Taylor pun penah kena. Tapi dia recover balik. Dengar cerita dia baling batu bata belakang umah dia. Tak tau le betul ke tidak, hehehehe.


Cara nak recover yang brader pernah baca macam-macam, contohnya:


1. Baling dart dalam gelap. Baling aje jangan aim.


2. Baling benda-benda berat, kat luar rumah la, jangan baling dekat board plak. Bukan ke nak main balik. Kat dalam rumah pun jangan, karang orang cakap gaduh laki bini plak.


3. Tukar kepada dart ringan atau berat.


4. Berehat untuk satu jangkamasa. Tak payah le pergi melancong, sekadar lupakan untuk main dart untuk satu jangkamasa, pegang dart pun jangan. Simpan terus.


5. Tukar cara pegang dart, tukar cara stand ke.


6. Baling dart secara rambang. Tak payah aim untuk satu jangkamasa.


Ni dari yang brader baca kat forum. Korang boleh search kat internet kalau nak tahu lebih lanjut.

1 comment:

  1. salam brader dart...tq for info
    sy ni pon x la hebat mana main dart #sybudakbarubelajar
    #inginmencarisifuutkmengajar
    #barunakup
    *salamperkenalan

    ReplyDelete